Blog

Kan ik mijn eigen software gebruiken in de cloud?

Naast een standaard Windows-omgeving gebruik je waarschijnlijk ook nog andere softwareprogramma’s, zoals een boekhoudpakket of een registratiesysteem. Deze software is vaak erg belangrijk voor jouw organisatie en daar wil je natuurlijk vanaf je cloud werkplek bij kunnen.

In deze blog lees je welke software geïnstalleerd kan worden en waarom je wel of niet voor software in de cloud zou moeten kiezen.

Eigen software in de cloud

95% van de software kan gewoon geïnstalleerd worden in de cloud. In de meeste gevallen is het een kwestie van alleen installeren en de software is toegevoegd in de cloud. Bij sommige software komt er wat meer (maat)werk bij kijken. De cloudleverancier gaat dan vaak met de softwareleverancier in gesprek om te bekijken wat er allemaal gedaan moet worden om het te realiseren.

Ongeveer 5% van de software is niet geschikt voor de cloud. In deze software wordt vaak met zware bestanden gewerkt, denk bijvoorbeeld aan tekenprogramma’s. De software zou wel in de cloud kunnen draaien, echter zit er dan altijd een vertraging in. Dit vermindert de gebruiksvriendelijkheid. Ook een snelle internetverbinding zal dit niet verhelpen.

Tip: Wil je weten of jouw software bij ons in de cloud werkt? Chat ons gerust. Wij hebben veel bekende software al eens geïnstalleerd. (Bij een onbekende software moeten wij dit altijd eerst onderzoeken en testen.)

Software lokaal

Software kan natuurlijk ook lokaal worden geïnstalleerd. De software wordt dan op de lokale server en op de laptops geïnstalleerd. Als je binnen hetzelfde netwerk bent werkt deze oplossing goed. Ben je buiten je eigen netwerk? Bij een klant of thuis aan het werk? Dan heb je een Virtual Private Network (VPN)-verbinding nodig om van de software gebruik te kunnen blijven maken. Een VPN-verbinding is ook wel een versleutelde tunnel tussen je apparaat (bijvoorbeeld een laptop) en de server.

Servers kunnen op verschillende locaties staan. Sommige bedrijven kiezen er voor om een eigen server aan te schaffen, terwijl andere bedrijven cloud werkplekken huren bij een IT-bedrijf.

Eigen software in de cloud versus lokaal

Zoals hierboven beschreven zijn er twee manieren om je software te installeren. Deze twee manieren hebben we met elkaar vergeleken:

  • Bij software in de cloud is iedereen altijd voorzien van de laatste versie. Het is daardoor makkelijker te beheren en het voorkomt onderlinge spraakverwarring. Bij lokale installatie is dit lastiger te beheren, waardoor het vaker voorkomt dat er verschillende versies van de software in het bedrijf zijn.
  • Als je software, bij lokale installatie, buiten het bedrijfspand wilt gebruiken moet het via de VPN-verbinding een langere weg afleggen, gaat er meer data over de verbinding en zijn er meer potentiële vertragende factoren dan bij software in de cloud. Bij in de cloud werken communiceert de database direct met de cloud. Dit werkt daarom stabieler en sneller.
  • Zodra een digitaal apparaat (bijvoorbeeld een laptop) kapot gaat zal er bij lokale installatie de software opnieuw moeten worden geïnstalleerd. Bij een online werkplek is dit niet nodig. Dan hoeft er alleen maar opnieuw ingelogd te worden.
  • Updates van de software wordt in de cloud vaak ’s nachts gedraaid door de ICT-leverancier zodat de gebruikers hier geen hinder van ondervinden. Bij lokaal kom je er vaak pas achter zodra je de software opent. Dit vaak tijdens werktijd. En je zult zien het installeren van updates komt nooit uit.

Is mijn software geschikt voor de cloud?

Ben je benieuwd of jouw software geïnstalleerd kan worden in de cloud? En hoe dit er uitziet? Neem gerust contact met ons op.

Blijf op de hoogte
van de laatste trends


Onze klanten
Over connectium
© Connectium. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp en realisatie door Identiteit & Media.