Blog

Cloud vs on-premise: wat is voordeliger?

On-premise werken of toch gaan voor werken in de cloud? Gesprekken die we regelmatig voeren met nieuwe en vaste klanten. Want welke oplossing past het beste bij de organisatie? Is het meest toekomstbestendig? En is ook nog eens het voordeligste?

Hieronder vertellen we je meer over de kosten van on-premise werken en de kosten van werken in de cloud. Maar ook met welke andere punten je rekening moet houden als je gaat voor on-premise of cloud.

  • On-premise vs cloud?
  • Welke oplossing is het voordeligste: cloud of on-premise?
  • Welke kosten maak ik met on-premise werken?
  • Wat kost werken in de cloud?
  • Veiligheid en continuïteit van on-premise werken vs in de cloud werken

On-premise vs cloud?

Voordat we gaan kijken naar de kosten van de cloud en on-premise is het goed om te weten wat beide opties inhouden.

In het kort: het aanschaffen van een eigen server en de bijbehorende benodigdheden wordt ook wel on-premise werken genoemd. Dit houdt in dat medewerkers werken op een eigen server die staat opgeslagen in jouw bedrijfspand. Als je kiest voor werken in de cloud huur je een online werkplek van een cloudleverancier. Deze cloud werkplekken draaien op servers van de cloudleverancier.

In de blog ‘Een eigen server of cloud?’ gaan we dieper in op beide opties en lees je ook wat de voor- en nadelen zijn van on-premise werken en die van in de cloud werken.

Welke oplossing is het voordeligste: cloud of on-premise?

Hier is (helaas) niet één antwoord op te geven. Elk bedrijf is uniek en heeft andere eisen en wensen. Daarom is het vaak een kwestie van maatwerk. Wel kunnen we uit ervaring stellen dat in de meeste gevallen het voor MK-bedrijven met 1 tot 50 werkplekken het voordeliger is om over te stappen naar de cloud. Waarom dat zo is lichten we hieronder toe.

Kosten cloud en on-premise

Welke kosten maak ik met on-premise werken?

Kies je voor het aanschaffen van een eigen server? Houd dan rekening met de volgende kosten:

Kosten on-premise werken*Kosten in euro's voor 10 personen (over 5 jaar)
Aanschaf server (vervanging eens per 5 jaar)
€7000,-
Migratie van de oude server naar de nieuwe server
40 uur x €82,50 = €3300,-
Stroomverbruik inclusief koeling/ventilatie in serverruimte (op basis van energieprijzen 2022)
€8.500,-
Back-up licentie (ook back-up buiten de deur)
€2500,-
Onderhoud
€6000,-
Licenties van besturingssystemen (Mailserver, Windowslicenties, Microsoft Office)
€7000,-
Totaal
€34.300,- excl. BTW

*De kosten zijn een inschatting en bedoeld om een beter beeld te geven. Dit verschilt uiteraard per bedrijf. 

Wat kost werken in de cloud?

Kies je ervoor om met je bedrijf te gaan werken in de cloud? Houd dan rekening met de volgende kosten:

Kosten werken in de cloud*Kosten in euro's voor 10 personen (over 5 jaar)
Maandelijkse abonnement per gebruiker
€53,37,- x 10 x 60 = €32.022,-
Migratiekosten van de huidige omgeving naar de cloud
€1600,-
Totaal
€33.622,- excl. BTW

*De kosten zijn een inschatting en bedoeld om een beter beeld te geven. Dit verschilt uiteraard per bedrijf. 

Veiligheid en continuïteit van on-premise werken vs in de cloud werken

Naast de kosten die worden gemaakt bij on-premise werken en werken in de cloud, zijn veiligheid en continuïteit ook twee belangrijke factoren. Hoe zit dit bij beide opties?

Redundante ICT-omgeving

Als je kiest voor werken in de cloud werk je in een redundante ICT-omgeving. Redundantie betekent ook wel ‘meer dan benodigd’. Voor de cloud houdt dit in dat de ICT-infrastructuur dubbel is uitgevoerd. Bij uitval van de primaire server wordt het overgenomen door andere servers. Om dezelfde redundantie te realiseren bij on-premise werken moet er een extra server worden aangeschaft en onderhouden. De kosten worden daardoor twee keer zo hoog. Mede daardoor kiezen bedrijven vaak niet voor deze optie. Wat inhoudt dat tijdens een storing medewerkers niet meer verder kunnen werken en moeten wachten tot dat de storing is verholpen.

Locatie server

De locatie waar een server geplaatst wordt mag zeker niet worden vergeten. Servers van cloud werkplekken staan opgeslagen in datacenters. Deze locaties zijn goed beveiligd, brandveilig en voorzien van noodstroom en koeling. Deze voorzieningen zijn ook te realiseren voor een eigen server, echter zit hier wel een prijskaartje aan. Hierdoor is het vaak onmogelijk om dezelfde omstandigheden te creëren.

Twee factorauthenticatie

Toegang tot de cloud is standaard voorzien van twee factorauthenticatie. Via twee wegen moet er worden aangetoond dat jij degene bent die wil inloggen. Dit zou ook kunnen bij on-premise werken, echter moet deze dienst dan wel worden aangeschaft.

Calamiteiten

Bij on-premise staat de server opgeslagen in het bedrijfspand. Bij de cloud zijn de servers opgeslagen buiten het bedrijfspand. Bij calamiteiten, zoals een brand, kan er daardoor ‘gewoon’ worden doorgewerkt.

Veiligheid

Dagelijks zijn cloudexperts bezig met het optimaliseren van de veiligheid van de cloud. De zwakke punten in de omgeving worden in de gaten gehouden en opgepakt. Een eigen server moet ook worden voorzien van deze updates.

Waar ga jij voor: cloud of on-premise?

Jouw situatie en de situatie die we hierboven hebben geschetst komen waarschijnlijk niet overeen. Toch hopen wij met deze informatie je meer duidelijkheid te hebben gegeven over de kosten van on-premise werken en die van werken in de cloud. Heb je vragen? Of wil je een keer in gesprek over jouw IT-omgeving? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Probeer 14 dagen de cloud
Wat krijg je?
  • 14 dagen gratis een eigen online werkplek
  • Toegang tot alle Microsoft Office pakketten (Outlook, Word, PowerPoint, Excel)
  • Het toevoegen, bewerken en opslaan van bestanden op jouw eigen dataschijf

Gerelateerd

Haase Bouw
Klantcases

Haase Bouw

Kippers Rijssen
Klantcases

Kippers Rijssen

Akor
Klantcases

Akor

Blijf op de hoogte
van de laatste trends


Onze klanten
Over connectium
© Connectium. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp en realisatie door Identiteit & Media.