Een wachtwoord van een medewerker zou een account, en daarmee het bedrijf, moeten beschermen tegen digitale aanvallen. Helaas is alleen een wachtwoord niet meer voldoende. Hackers achterhalen tegenwoordig vrij gemakkelijk wachtwoorden. Het is dus tijd om een extra stap toe te voegen aan jouw aanmeldproces.
De oplossing: Multi-factor Authenticatie. Multi-factor Authenticatie (MFA) blokkeert meer dan 99,9 procent van de aanvallen en is heel simpel toe te passen in organisaties. Maar wat is precies Multi-factor Authenticatie, hoe werkt het en waar kan je het voor gebruiken? In deze blog leggen we alles uit.
Multi-factor Authenticatie is een methode waarbij een gebruiker meerdere stappen succesvol moet doorlopen om toegang te krijgen. Er wordt vaker gecontroleerd of diegene die wil inloggen ook de daadwerkelijke eigenaar is van het account.
We spreken van Multi-factor Authenticatie wanneer een gebruiker op minimaal twee methoden zijn identiteit kan bevestigen. Dit wordt ook wel twee-factor-authenticatie genoemd en is de meest gebruikte manier van Multi-factor Authenticatie.
Er zijn verschillende manieren om iemand zijn identiteit vast te stellen. Bij MFA worden deze manieren gecombineerd om het aanmeldproces zo veilig mogelijk te laten zijn.
Een methode die we allemaal wel kennen en gebruiken: een gebruikersnaam en wachtwoord of een beveiligingsvraag. Bij deze methode draait het erom dat de gebruiker zelf iets invoert en dit onthoudt.
Het gaat bij deze methode om digitale herkenning, denk aan een vingerafdruk of irisscan.
Denk hierbij aan sleutelkaarten of hardware tokens. Voorbeeld: een gebruiker ontvangt een pushmelding op zijn telefoon en moet deze accepteren om toegang te krijgen.
Op basis van locatie wordt bepaald of iemand toegang krijgt. Voorbeeld: een gebruiker die zich in het bedrijfsnetwerk bevindt.
Binnen bepaalde tijden kan er alleen maar ingelogd worden.
Op dit moment is Multifactor Authenticatie (MFA) niet wettelijk verplicht. Echter kunnen sommige sectoren specifieke eisen hebben op het gebied van beveiliging, waaronder het gebruik van MFA. Bovendien kunnen bepaalde regelgevingen en privacywetten het gebruik van MFA aanbevelen als onderdeel van een bredere beveiliging om persoonlijke gegevens te beschermen.
Multifactor Authenticatie (MFA) en Tweestapsverificatie (2FA) zijn beide methoden om de beveiliging van online accounts te verbeteren door het toevoegen van extra verificatiestappen naast het wachtwoord. Het belangrijkste verschil tussen MFA en 2FA ligt in het aantal verificatiestappen en de diversiteit van de gebruikte factoren:
Tweestapsverificatie (2FA):
Multifactor Authenticatie (MFA):
In essentie is 2FA een specifieke vorm van MFA waarbij slechts twee verificatiestappen worden gebruikt, terwijl MFA meerdere verificatiestappen en -methoden kan bevatten.
MFA is gemakkelijk en snel toe te passen binnen een bedrijf. In principe kan MFA op allerlei diensten of apparaten worden geïnstalleerd. Hieronder een aantal voorbeelden:
Wil je op bovenstaande of op een andere dienst of apparaat MFA toepassen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Waarom Multi-Factor-Authentication? Eén van de belangrijkste redenen waarom je gebruik zou moeten maken van Multi-factor Authenticatie is natuurlijk een betere beveiliging van jouw data. Met een extra stap in het aanmeldproces wordt het voor een kwaadwillende nog moeilijker om toe te treden tot je onderneming. Daarmee is de kans op digitale aanvallen een stuk kleiner en dus ook de kans op dataverlies.
Een ander voordeel van Multi-factor Authenticatie is dat het een relatief eenvoudige, effectieve en betaalbare methode is om toe te passen als het gaat om de AVG wet- en regelgeving. Door middel van MFA komen persoonlijke gegevens minder snel bij een kwaadwillende in handen.
Ten slotte creëert dit ook betrouwbaarheid bij klanten waar je mee samenwerkt.
Voor ons is veilige toegang tot een werkplek erg belangrijk. Daarom maken wij veelvoudig gebruik van Multi-factor Authenticatie en is bij onze werkplek in de cloud twee-factorauthenticatie standaard inbegrepen. Maar hoe werkt de twee-factorauthenticatie van Connectium?
Van tevoren zorgen wij er voor dat de twee-factorauthenticatie software wordt gekoppeld aan jouw account of computer. Het enige wat jij hoeft te doen is de app eenmalig installeren op jouw smartphone en de door ons ontvangen gegevens toe te voegen. Uiteraard helpen wij jou daarbij.
Zodra alles geïnstalleerd is kun je gebruik maken van twee-factorauthenticatie. Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens ontvang je op je smartphone een pushmelding die je moet accepteren. Als deze geaccepteerd is heb je toegang tot jouw werkomgeving.
Wist je dat het ook mogelijk is om Multi-factor Authenticatie toe te passen op een Microsoft 365 account? En dat deze optie standaard inbegrepen is bij elk Microsoft 365 account?
Microsoft heeft verschillende mogelijkheden als het gaat om Multi-factor Authenticatie, zoals een telefonische oproep of een SMS. De meest eenvoudige verificatiemethode is de Microsoft Authenticator-app, welke je kan koppelen aan je Microsoft 365 account. Met één klik op de app heb je toegang tot jouw Microsoft 365 account. Deze methode is minder tijdrovend omdat er geen codes meer ingevoerd hoeven te worden.
Ook Multi-factor Authenticatie gebruiken van Microsoft 365? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Multi-factor Authenticatie is een mooie stap richting cybersecurity binnen jouw onderneming. Echter is Multi-factor Authenticatie alleen niet voldoende. Vergeet de volgende punten ook zeker niet: