Wat is VoIP telefonie en hoe werkt het?

Werkt jouw bedrijf nog met traditionele zakelijke telefonie? Stap dan vandaag nog over naar VoIP telefonie. Met VoIP telefonie heb je geen last meer van hoge belkosten en beperkte functionaliteiten. Het biedt jouw bedrijf talloze voordelen, zoals flexibiliteit in het op- en afschalen van gebruikers, integratiemogelijkheden met andere programma’s en een professionele communicatietool.

In deze blog nemen we je mee in de wereld van VoIP telefonie en beantwoorden we onder andere de vragen ‘Wat is VoIP telefonie?’ en ‘Hoe werkt VoIP telefonie?’.

Wat is VoIP telefonie?

VoIP staat voor 'Voice over Internet Protocol'. De letterlijke vertaling is ook wel: ‘stem over het internet’. Dit betekent dat communicatie wordt verzonden via het internet in plaats van via telefoonlijnen. Deze manier van bellen is flexibeler dan traditionele telefonie, omdat het niet afhankelijk is van een fysieke infrastructuur. Daarnaast is het ook veel goedkoper, omdat bedrijven geen aparte telefoonlijnen hoeven te kopen en te onderhouden.

Hoe werkt VoIP?

Bij VoIP telefonie worden gesprekken verpakt in kleine datapakketten. Deze data worden razendsnel via het internet verzonden naar de ontvanger. De data worden vervolgens uitgepakt en omgezet in geluid, waardoor de ontvanger de boodschap kan horen. Omdat het datatransport zo snel gaat ervaar je geen vertragingen tijdens het telefoongesprek.

Hoe werkt VoIP?

Waarom kiezen voor VoIP telefonie zakelijk?

Bedrijven ervaren vele voordelen wanneer zij overstappen. Het is ten eerste niet alleen goedkoper en flexibeler dan traditionele telefonie, maar het biedt ook veel meer functionaliteiten. Wij hebben hieronder de belangrijkste redenen beschreven:

Betere bereikbaarheid

Door middel van VoIP zijn medewerkers altijd en overal bereikbaar, zelfs als ze niet op kantoor zijn. Alle functionaliteiten zijn namelijk op afstand ook te gebruiken. Dit verhoogt de flexibiliteit en verbetert de klantenservice.

Bespaar kosten

Als bedrijven ervoor kiezen om te bellen met VoIP dan hoeven zij geen telefoonlijnen aan te schaffen en deze te onderhouden, wat aanzienlijk scheelt in de kosten.  

Schaalbaarheid van gebruikers

Ideaal is de schaalbaarheid van gebruikers. Er kan snel en gemakkelijk worden op- en afgeschaald, waardoor alle lijnen optimaal worden benut.

Geniet van talloze functionaliteiten

VoIP telefonie biedt veel meer functionaliteiten dan traditionele telefonie, zoals gesprekken opnemen, het maken van bellijsten en het koppelen van CRM-systemen. Dat is nog lang niet alles. Er zijn nog veel meer functionaliteiten welke ideaal zijn voor je bedrijf.

Integreer softwarepakketten

Nog een ander belangrijk voordeel is dat het mogelijk is om andere softwarepakketten te integreren. Daardoor is het mogelijk om alle communicatie te centraliseren in één systeem.  

Met een demo kun je het pas écht zien

Laat je gegevens achter en we zullen binnen één werkdag contact opnemen. 

De belangrijkste functionaliteiten

VoIP telefonie biedt een breed scala aan functionaliteiten die traditionele telefoonsystemen niet kunnen bieden. Hieronder hebben we de belangrijkste functionaliteiten beschreven:

  • Doorschakelen: schakel makkelijk oproepen door naar een ander telefoonnummer, zoals een mobiele telefoon of een andere vaste lijn.

  • Keuzemenu: Creëer een keuzemenu, waardoor klanten direct bij de juiste afdeling terecht komen.  

  • Groepsgesprekken: Het is mogelijk om met meerdere gebruikers een groepsgesprek te voeren.

  • Nummerweergave: Dankzij de nummerweergave functionaliteit is het eenvoudig om de identiteit van inkomende oproepen te achterhalen. Dit maakt het gemakkelijk om te zien wie er belt voordat je de telefoon opneemt.

  • Integratie met andere systemen: De telefonie kan geïntegreerd worden met andere systemen, zoals CRM-systemen, waardoor klantgegevens gebruikt kunnen worden om oproepen te herkennen.

  • Softphones: Met behulp van de softphone is het mogelijk om te bellen via een computer, laptop of mobiele app. 

  • Gespreksopname: Dankzij de opnamefunctionaliteit is het mogelijk om gesprekken op te nemen en deze op een later tijdstip te beluisteren.

  • Status: Je ziet in één oogopslag welke collega’s aanwezig zijn, wie er in gesprek is en welke collega niet gestoord wil worden.

  • Wachtrij: Je hebt inzichtelijk hoeveel mensen in de wachtrij staan en geeft het aan hoeveel wachtende er nog voor de persoon zijn.

  • Wachtmuziek: Maak gebruik van wachtmuziek. Deze wordt afgespeeld als iemand moet wachten of wordt doorverbonden.

Zoals je kunt lezen biedt het vele functionaliteiten en is een krachtige en flexibele tool voor bedrijven die hun communicatie willen verbeteren en resultaten willen optimaliseren.

Altijd bereikbaar door vast-mobiel integratie

VoIP telefonie beschikt over vast-mobiel integratie. Door middel van deze integratie is het mogelijk om via je mobiele telefoon met het vaste telefoonnummer uit te bellen. Daarnaast is het ook mogelijk om het vaste telefoonnummer op te nemen via je telefoon. Hierdoor ben je altijd bereikbaar en bel je altijd met hetzelfde nummer. Dit creëert duidelijkheid en professionaliteit richting jouw klanten.

Daarnaast heeft vast-mobiel integratie dezelfde mogelijkheden als bellen vanaf kantoor. Gesprekken worden opgenomen, je kan makkelijk telefoongesprekken doorschakelen naar collega’s of iemand in de wacht zetten.

Kortom, vast-mobiel integratie is ideaal voor bedrijven die hun telefonische bereikbaarheid optimaal willen hebben.

Bereikbaar op het vaste zakelijke nummer met je telefoon

Integreer je telefonie met je CRM-systeem

Een groot pluspunt van VoIP is dat je het kan integreren met jouw CRM-systeem. Door de software met elkaar te integreren, worden klantgegevens automatisch gekoppeld aan inkomende en uitgaande gesprekken. Medewerkers kunnen daardoor direct de oproep herkennen, waardoor de juiste medewerker de oproep kan opnemen. Dit draagt bij aan het verhogen van de algemene klantvriendelijkheid en de efficiëntie van medewerkers.

Daarnaast opent de software automatisch het CRM-systeem wanneer je een oproep opneemt. Je hebt daardoor altijd alle informatie tot je beschikking om het gesprek te kunnen voeren.  

Een ander voordeel van integratie met je CRM-systeem is dat er in dashboards klantgedrag wordt bijgehouden. Informatie zoals gesprekduur, het aantal uitgaande en inkomende gesprekken of het aantal gesprekken per dag kan allemaal worden bijgehouden. Dit helpt bij het inzichtelijk krijgen van jouw zakelijke telefonie, om vervolgens processen te verbeteren.

Koppel je CRM systeem met je telefonie

Wat heb je nodig?

Je wil met jouw bedrijf overstappen naar VoIP telefonie? Dan heb je de volgende vijf elementen nodig:    

  • Een abonnement
  • Telefoonnummer(s)
  • Een telefoon (hardphone en/of softphone)
  • Een stabiele internetverbinding
  • Een SIP Trunk.

Wat kost VoIP telefonie?

Ben je benieuwd naar de kosten van VoIP telefonie? Bij Connectium zijn de kosten helder. De abonnementen worden aangeboden tegen een vast maandelijks tarief per gebruiker, inclusief toegang tot de telefooncentrale in de cloud en alle functionaliteiten die het te bieden heeft.

Bij Connectium zorgen we ervoor dat je alleen betaalt voor wat je nodig hebt, zonder verborgen kosten. Bezoek onze websitepagina voor VoIP telefonie voor meer informatie en prijzen, of neem vrijblijvend contact met ons op voor een demo. Wij helpen je graag bij het vinden van de juiste telefonie-oplossing voor jouw bedrijf.

Zakelijke telefonie? Ga voor VoIP telefonie

Wil je de telefonische bereikbaarheid en klantservice van jouw bedrijf optimaliseren? Dan is VoIP telefonie de perfecte oplossing. Het biedt jouw bedrijf namelijk flexibiliteit, kostenbesparing en professionaliteit. Aarzel niet en vraag vandaag nog een gratis demo aan.

  • Combineer VoIP met verschillende IT-diensten: cloud en IT beheer;
  • Snelle helpdesk voor alle IT-vragen;
  • Alles onder één dak: verkoop, installatie, monitoring en beheer;
  • Hoge klantbeoordeling. Lees onze klantverhalen en reviews;
  • Mogelijkheid tot 24x6 bereikbaarheid.

Blijf op de hoogte
van de laatste trends


Onze klanten
© Connectium. Alle rechten voorbehouden. Website door Gijs®