Wat heb je nodig om VoIP te bellen?

Aan het verdiepen in VoIP telefonie? Dan wil je waarschijnlijk graag weten welke onderdelen je allemaal nodig hebt als je met jouw bedrijf wil overstappen naar VoIP telefonie. In dit artikel hebben we alles op een rijtje gezet. Lees snel verder.

Wat heb je nodig voor VoIP?

VoIP telefonie brengt vele voordelen met zich mee, zoals altijd en overal bereikbaar zijn of de integratie met jouw softwarepakket. Maar wat heb je allemaal nodig om te bellen via VoIP?

Je huidige telefonie omzetten naar VoIP is voor ons erg makkelijk te realiseren. Ook heb je niet veel nodig voor VoIP telefonie. Voor VoIP bellen heb je slechts de volgende vijf dingen nodig:

  1. VoIP abonnement
  2. Telefoonnummer(s)
  3. VoIP telefoon
  4. Stabiele internetverbinding
  5. SIP Trunk

Hieronder lichten wij alle onderdelen toe die nodig zijn om VoIP te bellen:

1. VoIP abonnement

VoIP is een cloudoplossing die als dienst wordt aangeboden. Voor een vast bedrag per maand per gebruiker beschik je al over VoIP telefonie. Met dit abonnement heb je toegang tot de telefooncentrale in de cloud en kun je gebruik maken van alle functionaliteiten die VoIP te bieden heeft. Denk hierbij aan toegang tot bellijsten, automatische gespreksopname of het gemakkelijk instellen van je afwezigheid.  

2. Telefoonnummer(s)

Om te kunnen bellen via VoIP heb je natuurlijk een telefoonnummer nodig. Wil je jouw eigen telefoonnummer behouden? Dat is dit geen probleem. Het nummer kan worden meegenomen. Maar je kunt ook een nieuw nummer aanvragen. Dit is mogelijk per stuk of per nummerblok (10 of 100). Ideaal voor bedrijven met een groot aantal medewerkers.  

3. VoIP telefoon

Er zijn twee soorten VoIP telefoons: hardphones en softphones. Hardphones zijn ‘vaste’ toestellen die moeten beschikken over een internetaansluiting. Bij softphones wordt er een VoIP-programma geïnstalleerd op een computer of smartphone. Via deze app kun je bellen of gebeld worden.

4. Stabiele internetverbinding

Met VoIP bellen ben je afhankelijk van een goede internetverbinding. Voldoende bandbreedte is dus essentieel. Is er geen goede internetverbinding? Dan zal dit resulteren in telefoongesprekken van slechte kwaliteit of gesprekken die niet mogelijk zijn. Daarom checkt Connectium altijd het internet voordat een klant start met VoIP telefonie.

5. SIP trunk

Tot slot: de SIP trunk. SIP staat voor ‘Session Initiation Protocol’. Om te kunnen bellen via VoIP heb je een SIP trunk nodig. Deze zorgt er namelijk voor dat een spraakbericht over het internet wordt verstuurd naar het openbare telefonie netwerk en vervolgens bij de juiste ontvanger terecht komt. 

Een bijkomend voordeel van SIP trunking is dat onderling bellen met collega’s gratis is, bestaande telefoonnummers kunnen worden opgenomen worden in de SIP trunk en er hoeft niet geïnvesteerd te worden in infrastructuur. 

Voip nodig? Connectium bellen

Kies je voor VoIP telefonie van Connectium? Dan zorgen wij ervoor dat alle benodigdheden voor VoIP aanwezig zijn, alles goed staat ingesteld en je zo snel mogelijk kunt bellen via VoIP.

Meer informatie en prijzen? Bekijk de VoIP pagina of neem eens vrijblijvend contact met ons op voor een demo

Demo VoIP Telefonie
Benieuwd?

Vraag een demo aan. Eén van onze experts komt langs en laat je alle mogelijkheden van VoIP zien. 

Gerelateerd

Blijf op de hoogte
van de laatste trends


Onze klanten
Over connectium
© Connectium. Alle rechten voorbehouden. Ontwerp en realisatie door Identiteit & Media.