Wat is een back-up en waarom is het nodig?

Het is de grootste nachtmerrie van elke ondernemer: alle bedrijfsdata verliezen. In sommige gevallen brengt het zelfs het bestaan van het bedrijf in gevaar. Het maken van een zakelijke online back-up is daarom essentieel voor elk bedrijf. Maar waarom is een back-up nodig? Eigenlijk kun je het zien als een verzekering. In geval van nood kan het jouw bedrijf redden.

Hieronder lees je wat een back-up is, aan welke eisen het moet voldoen, wat de voordelen zijn en waarom het zo belangrijk is.

Wat is een back-up?

Een ander woord is ook wel reservekopie. En dat is precies wat een back-up inhoudt; er wordt een reservekopie gemaakt van de belangrijkste bedrijfsdata. Zodra er data verloren gaat kan de back-up worden geraadpleegd en kunnen bestanden worden teruggezet.

Welke back-up methodes bestaan er?

Een back-up maken kan op verschillende manieren. Hieronder hebben we de meest voorkomende  manieren neergezet.

back-up mogelijkheden

1. Online back-up in de cloud

Back-up in de cloud is de eerste optie. Het is tegenwoordig veel eenvoudiger en veiliger om data op te slaan bij een cloudprovider. Deze partijen hebben een verzameling aan servers en schijven in datacenters geplaatst waar jouw data wordt opgeslagen. Het wordt dus niet op één locatie opgeslagen maar op een netwerk aan servers.

Voordelen

  • Automatische back-up
  • Geschikt voor meerdere besturingssystemen
  • Beheer en onderhoud door cloudleverancier
  • Opslag op meerdere externe locaties

Nadelen

  • Internetverbinding is noodzakelijk
  • Geen toezicht op de veiligheid

2. Eigen back-up server

Wat houdt back-uppen naar een eigen server in? Simpel gezegd: je koopt een eigen server en plaatst deze op een externe locatie, bijvoorbeeld een datacenter. De belangrijkste data kan naar deze locatie worden geback-upt. De hele server is voor jou, maar ook het onderhoud wat erbij komt kijken.

Voordelen

  • Zicht op eigen server
  • Als je uitzonderlijke back-up eisen hebt (maatwerk)

Nadelen

  • Onderhoud en beheer ligt bij jou of kan je uitbesteden
  • Dagelijks checken
  • Kostbaar

3. Network Attached Storage (NAS)

De derde optie is via een Network Attached Storage, oftewel een NAS. Een NAS is een opslagmedium dat op het netwerk is aangesloten. Het is ook wel mini-server. Data kan worden geback-upt naar deze NAS. Omdat de NAS relatief weinig energie verbruikt kan deze ’s nachts aanblijven om de taken uit te voeren.

Voordelen

  • Het gaat automatisch 

Nadelen

  • Kostbaar
  • Het opzetten en onderhoud zijn ingewikkeld

4. Tape back-up

Een andere mogelijkheid is om data op tape te zetten. Dit wordt ook wel een air-gapped back-up genoemd. Zodra alles op de tape staat is de back-up offline. Er is een gat gecreëerd tussen het netwerk en de back-up. Hierdoor wordt het voor cybercriminelen onmogelijk om toegang te krijgen.

Voordelen

  • Archivering voor lange termijn
  • Air-gapped back-up
  • Prijs per GB van de tape is aantrekkelijk

Nadelen

  • Handmatig
  • Grotere kans dat het wordt vergeten (fysieke handelingen)
  • Brand/fysieke schade
  • Prijs van tapestreamer is prijzig

5. Externe harde schijf of USB-stick

Een externe harde schijf of een USB-stick is een opslagsysteem om gegevens op te slaan. De externe harde schijf of USB-stick bevindt zich altijd buiten de computer. Het kan worden aangesloten op verschillende apparatuur. 

Voordelen

  • Eenvoudig in gebruik
  • Relatief goedkoop
  • Veel opslagruimte

Nadelen

  • Gevoelig voor fysieke schade
  • Malware kan overspringen naar de externe harde schijf
  • Externe harde schijf of USB-stick kan gemakkelijk worden vergeten, waardoor gegegevens op straat komen te liggen
  • Grotere kans dat het wordt vergeten (fysieke handelingen)

Waar voldoet een goede zakelijke back-up aan?

Aan de hand van de back-up regel 3-2-1 nemen we je mee in het maken van een veilige en goede back-up.

Back-up regel 3-2-1

Houd je je aan de back-up regel 3-2-1. Wat houdt deze regel in? En waar staan de cijfers voor?

Back-up regel 3-2-1
  • 3: Maak drie kopieën van jouw bedrijfsdata: 1 primaire en 2 back-ups
  • 2: Bewaar gegevens op minimaal 2 soorten opslagmedia: er zijn allerlei mogelijkheden, zoals een NAS, lokale schijf, cloud back-up of tape.
  • 1: Bewaar 1 van deze op een externe locatie: in het geval van een ramp, een brand bijvoorbeeld, staat jouw bedrijfsdata opgeslagen op een andere locatie.

Het volgende willen wij toevoegen aan deze regel:

  • Maak minimaal 1 offline back-up: wij raden aan om ten minste één back-up offline te hebben. Hiermee doelen we op een back-up die geen verbinding meer heeft met de ICT-omgeving. Voorbeelden daarvan zijn een USB-stick, harde schijf of tape. Hackers kunnen daardoor niet bij jouw offline back-up komen. Deze methode is steeds relevanter geworden in verband met de toename van ransomware aanvallen.
  • Zorg voor back-ups zonder fouten (controle): Het is belangrijk dat back-ups dagelijks worden gecontroleerd. Indien er fouten zijn moeten deze zo snel mogelijk worden opgelost.
  • Regelmaat: Het juist uitvoeren van een back-up valt of staat met regelmaat. Bespreek hoe vaak een back-up moet worden uitgevoerd. Bij veel oplossingen wordt 1 keer per dag geback-upt, dit gebeurt vaak ’s nachts.
  • Automatiseren: om te kunnen bouwen op een betrouwbare back-up, adviseren wij onze klanten altijd om het back-up proces zoveel mogelijk te automatiseren.

Minimale downtime met een back-up plan

Welke bedrijfsdata moet ik back-uppen? Een heel simpel antwoord: de data die van belang is voor jouw bedrijf. Denk hier van te voren goed over na. De hoeveelheid data van bedrijven is enorm, waardoor je het overzicht kan verliezen. Wij adviseren daarom een back-up strategie (onderdeel van een disaster recovery plan) op te stellen voor al jouw data. Zodat je niets vergeet.

Welke bedrijfsdata moet ik back-uppen?

Uiteraard verschilt dit per bedrijf, maar we zien vaak dat de volgende bedrijfsdata wordt geback-upt:

  • Werkbestanden
  • Databases (softwarepakketten)
  • E-mailserver
  • Microsoft 365
  • Virtuele machine
Voorkom bedrijfsdata en schakel Connectium in

De voordelen van online back-up zakelijk

Eén van de meest gebruikte back-up methodes is online back-up in de cloud. Met deze methode ben je niet alleen verzekerd van het eenvoudig terughalen van data. Er zijn nog veel meer voordelen. Lees ze hieronder.

Voordeel 1: Back-up op externe locatie

Een online back-up in de cloud wordt extern gehost, dit in tegenstelling tot een externe harde schijf. Eén van de vereiste van het maken van een goede back-up is dat deze is opgeslagen op een externe locatie. Indien er een brand op kantoor uitbreekt heeft dit geen effect op jouw back-up. Deze staat namelijk veilig opgeslagen in één van de datacenters.

Voordeel 2: Geen investering in dure back-up-apparatuur en lagere beheerskosten

Het voordeel van back-up in de cloud is dat je zelf geen dure back-up-apparatuur hoeft aan te schaffen. Voor een vast maandelijks bedrag wordt alle kritische bedrijfsdata geback-upt en staat alles veilig opgeslagen op de server van de IT-partij. Daarnaast zijn er geen tot nauwelijks beheerskosten, omdat het beheer volledig bij de IT-partij ligt.

Voordeel 3: Optimale betrouwbaarheid en veiligheid

De IT-partij zorgt ervoor dat jouw bedrijfsdata dagelijks wordt geback-upt en controleert of het succesvol is uitgevoerd. Zo ben je ervan verzekerd dat je nooit data verliest.

Voordeel 4: Betalen naar gebruik

Een ander voordeel is dat er keuze is uit verschillende pakketten. Je neemt de hoeveelheid GB af die nodig is. Daardoor betaal je nooit te veel.

Voordeel 5: Eenvoudig herstel van documenten na crash of virus

Het verliezen van data komt vaker voor dan je wellicht zou denken. Het per ongeluk verwijderen van een bestand of virussen die zijn doorgedrongen tot je werkomgeving. Het belangrijkste voordeel is dat documenten of hele werkomgevingen snel en eenvoudig kunnen worden hersteld.

Voordeel 6: Professioneel beheer

Je hebt geen omkijken meer naar jouw online back-ups. Deze worden volledig gemonitord door de IT-partij.

Voordeel 7: Bepaal zelf de retentie van de online back-up

De online back-up retentie geeft aan hoeveel dagen je terug kunt in de tijd. Bij Connectium kies je zelf hoeveel dagen je wilt, bijvoorbeeld 7, 14 of 21. Om een voorbeeld te geven: met een back-up retentie van 7 dagen kun je restoren tot maximaal 7 dagen terug in de tijd.

Waarom online back-up zakelijk zo belangrijk is

In de wereld waarin we leven wordt heel veel digitaal uitgevoerd. Belangrijke documenten worden eerder opgeslagen op een computer, dan in een map in de kast. Het kwijtraken van data kan vervelende gevolgen hebben. Zo moet het werk twee keer worden gedaan worden, kan er imagoschade bij (potentiële) klanten optreden en kan het bedrijf stil komen te liggen waardoor het bestaan in gevaar wordt gebracht. ‘Had ik maar’ is helaas dan al te laat. Het kwijtraken van bestanden is namelijk zo gebeurd.

Een aantal redenen van dataverlies

Net zoals bij vele producten zit ook aan hardware een gelimiteerde levensduur en is het gevoelig voor fysieke schade. Daarom is het belangrijk om de hardware waarop documenten worden opgeslagen goed te onderhouden en in de gaten te houden. Deze schades kunnen namelijk onverwachts plaatsvinden, waardoor je alle kritische bedrijfsdata kan kwijtraken. Maar denk ook aan digitale aanvallen of virussen. Indien dit is toe gedrongen tot jouw werkomgeving kan dit ook grote schade veroorzaken. Ook wordt er vaak dataverlies geleden door menselijke fouten, denk aan het vergeten van het opslaan van bestanden of het aanklikken van een link in een valse e-mail.

Om te voorkomen dat jouw bedrijf in deze ongelukkige situatie terecht komt, is het verstandig om een cloud back-up te maken van jouw bedrijfsdata. 

Nooit meer data verliezen met back-up zakelijk van Connectium

We hopen dat we het belang van "Waarom is een back-up nodig?" duidelijk hebben kunnen uitleggen. Met de hulp van Connectium hebben veel bedrijven hun zorgen over het verlies van bedrijfsgegevens kunnen verminderen.

Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek voor jouw bedrijf.

  • Combineer online back-up met verschillende IT-diensten: cloud en IT beheer;
  • Snelle helpdesk voor alle IT-vragen;
  • Alles onder één dak: verkoop, installatie, monitoring en beheer;
  • Hoge klantbeoordeling. Lees onze klantverhalen en reviews;
  • Mogelijkheid tot 24x6 bereikbaarheid.

Blijf op de hoogte
van de laatste trends


Onze klanten
© Connectium. Alle rechten voorbehouden. Website door Gijs®