Informatie over de nieuwe IT-omgeving

Welkom

Wij begrijpen dat de overstap wellicht vragen op kan roepen. Daarom vind je op deze pagina alles over de nieuwe cloud omgeving van Westdijk. Van instructievideo's, de planning tot veel gestelde vragen en updates. Je leest het allemaal hier. 

Heb je toch nog vragen of zijn er zaken die niet helemaal duidelijk zijn? Neem dan contact op. 

We houden je graag op de hoogte

Planning


15 februari

Inventarisatie en voorbereidingen

We zijn begonnen met het inventariseren van de eerste computers/laptops, softwarepakketten en netwerkomgeving op de locatie Alphen aan den Rijn.


4 tot 15 maart

Voorbereiding migratie naar nieuwe IT-omgeving

  • Op de achtergrond zal gestart worden met het verhuizen van essentiële software naar de nieuwe IT-omgeving. De oude omgeving blijft draaien waardoor jij als gebruiker gewoon kan blijven werken. Je zult hier niets van merken. 
  • Let op: in de nieuwe omgeving werken we uitsluitend met Microsoft Edge. Google Chrome zal om veiligsheidsredenen niet meer beschikbaar zijn in de nieuwe omgeving. Maak je gebruik van bookmarks? En wil je deze meenemen naar Microsoft Edge? Dan is het belangrijk om deze op te slaan.  We leggen alles uit in de video
  • Het Bureaublad en Mijn Documenten worden allemaal in OneDrive beschikbaar gesteld.

18 maart

Dag voor de migratie

  • Maandag 18 maart ontvang je om 15:00 uur een SMS met daarin het nieuwe wachtwoord. Deze gebruik je tijdens de eerste keer inloggen. We willen je vragen om dit wachtwoord pas later aan te passen, hierdoor kunnen wij je makkelijker helpen bij eventuele problemen. 

19 maart

Eerste dag van de migratie

  • Om 16:59 uur sluit Connectium zowel de oude cloudomgeving van Westdijk/Pultrum, als de lokale server af. Er kan niet meer gewerkt worden. 
  • 17:00 uur: Connectium start met de omzetting naar de nieuwe omgeving.

20 maart +/- 09:00 uur

De nieuwe omgeving is live 🎉

De nieuwe cloud omgeving is gereed en kan gebruikt worden door iedereen.

Het grootste deel van het werk is al voor je gedaan. Er zijn echter nog een aantal taken die het beste door jou persoonlijk op de eerste dag kunnen worden uitgevoerd:

  • Log in voor de eerste keer via het nieuwe icoontje (Pultrum Cloud)
  • Voeg de printers toe die je wilt gebruiken
  • Herstel de snelkoppelingen
  • Indien gewenst, installeer je e-mail op je telefoon
  • Voeg de bookmarks toe in Microsoft Edge

Let op: Wil je buiten de Westdijk locatie inloggen (bijv. thuis)? Dit is alleen mogelijk op een beheerd apparaat van Westijk en er moet altijd eerst een VPN verbinding worden aangezet. 

Heb je vragen? Medewerkers van Connectium zullen vanaf 7:00 uur de hele dag aanwezig zijn voor support of stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


20 maart +/- 13:00 uur

Uitrol en activatie MFA

Vandaag gaan we starten met het uitrollen en activiteren van Multi-Factor Authenticatie (MFA). 

De app hiervoor kan je alvast downloaden:

App Store: https://apps.apple.com/nl/app/microsoft-authenticator/id983156458

Google Play Store: https://play.google.com/store/search?q=microsoft+indicator+app&c=apps&hl=nl&gl=US 

Bekijk de instructievideo hoe je MFA voor de eerste keer installeert. 


Van toepassing voor 18 maart

Instructievideo's

Bookmarks exporteren en importeren

Bookmarks, oftewel je favoriete en vaak bezochte websites, worden niet meegenomen naar de nieuwe IT-omgeving. Daarom is het belangrijk deze te exporteren. Gebruikersnaam en wachtwoorden worden niet meegenomen naar de nieuwe IT-omgeving, ook niet als je de bookmarks importeert. Hiervoor zal je opnieuw moeten inloggen.

Hoe exporteer ik mijn bookmarks?
  1. Open Chrome op je computer.
  2. Klik rechtsboven op de drie punten.
  3. Selecteer Bookmarks en lijsten > bladwijzerbeheer.
  4. Klik rechtsboven op de drie punten > bookmarks exporteren.
  5. Sla het bestand op in Mijn Documenten of het Bureaublad.

Chrome exporteert je bookmarks als HTML-bestand. Gebruik dit bestand om je bookmarks in een andere browser te importeren.

Hoe importeer ik mijn bookmarks?

Als je bookmarks hebt opgeslagen kun je deze eenvoudig weer inladen in Microsoft Edge:

  1. Open Micorosft Edge in de cloudomgeving van Westdijk.
  2. Klik op de drie punten rechts bovenin > favorieten > drie punten > favorieten importeren.
  3. Onder de kop ‘importeren uit andere browsers’ klik je op ‘Kies wat u wilt importeren’.
  4. Kies voor Importeren uit ‘HTML-bestand Favorieten of bladwijzers’> Bestand kiezen.
  5. Selecteer het bestand die je eerder hebt opgeslagen.
  6. De bookmarks zijn nu toegevoegd.

Van toepassing vanaf 20 maart

Instructievideo's

E-mail installeren via de Outlook app (Iphone/Android)

Let op: Als je je e-mail op je telefoon wil gebruiken, kun je alleen gebruik maken van de app Outlook, de standard Apple mail/Android mail app worden niet ondersteund. 

  1. Open de App store of Google Play Store > Installeer de Outlook app
  2. Open de Outlook app > Klik op account toevoegen.
  3. Voer jouw gebruikersnaam en wachtwoord in.
  4. Er wordt gevraagd of je een account wil toevoegen, kies hier voor ‘Misschien later’.
  5. Het e-mailadres is nu geïnstalleerd op jouw mobiel.

Contactpersonen synchroniseren in Outlook (Iphone)

  1. Ga naar de Outlook app op je iphone. 
  2. Klik links boven op het icoontje.
  3. Klik links onderin op Instellingen.
  4. Klik op het e-mailadres > Contactpersonen opslaan > Opslaan op mijn Iphone > Sta toe. 
  5. Je contactpersonen zijn nu gesynchroniseerd. 

(Vaste) Printer toevoegen

  1. Log in op de cloudomgeving. 
  2. Open het startmenu linksonder.
  3. Klik vervolgens op ‘printer toevoegen’.
  4. Voeg de printer toe welke je wilt gebruiken.
  5. Print vervolgens je bestand uit.
  6. Wil je een standaardprinter instellen? Klik op printer > Als standaardprinter instellen.

Wachtwoord wijzigen

  1. Houd de toetsen Ctrl + Alt + end ingedrukt.
  2. Klik op wachtwoord wijzigen.
  3. Voer het oude wachtwoord in.
  4. Voer het nieuwe wachtwoord in en klik op de pijl. Je wachtwoord is nu gewijzigd.

Inloggen via een VPN verbinding

  1. Klik rechtsonder op ^.
  2. Daarna op de VPN-icoon.
  3. Voer bij Connection Name Pultrum VPN in > bij Remote Gateway vpn.pultrum-rijssen.nl.
  4. Zet het vinkje aan bij 'Enable Single Sign On (SSO) for VPN Tunnel > Save > Connect.
  5. Meld je aan met je gebruikersnaam en wachtwoord. In de video zie je een MFA-melding verschijnen. 
  6. Klik op 'ja' bij de melding Aangemeld blijven? 
  7. Je bent nu ingelogd in de omgeving van Westdijk. 

Multi-factor Authenticatie (MFA) installeren 

  1. Ga de FortiClient VPN > SAML Login > Volgende.
  2. Download op je mobiel de Microsoft Authenticator app via de app store > open de app > accepteren > doorgaan.
  3. Ga nu weer naar je laptop/pc > volgende > volgende.
  4. Ga nu naar je mobiel > klik op ‘Een QR-code scannen’ > sta toe > OK > scan de QR-code op de laptop/pc > sta toe.
  5. Ga nu naar je laptop/pc > volgende > er verschijnt een code in beeld welke ingevoerd moet worden in de app.
  6. Ga weer naar je mobiel > voer de code in en klik op ‘Ja’ > er wordt gevraagd om een Face-ID of andere code, sta dit toe.
  7. Ga weer naar je laptop/pc > volgende > gereed > ja.
  8. De registratie van de Microsoft Authenticator app is voltooid.

Let op: MFA kan op meer plekken voorkomen dan de VPN-verbinding zoals in deze instructievideo. Je kan ook een MFA-melding ontvangen bij OneDrive, Office, etc. 


Veel gestelde vragen

Algemeen


Op welke dagen zijn de systemen niet beschikbaar?

Vanaf dinsdag 19 maart om 17:00 zijn de systemen niet beschikbaar. Op woensdag 20 maart vanaf +/- 9:00 uur zijn de belangrijkste systemen weer bereikbaar.

Is de mail buiten de Westdijk cloud omgeving toegankelijk?

Ja, deze is toegankelijk. Ga naar outlook.office.com en log daar in met jouw inloggegevens.

Je hebt altijd toegang tot de webmail, waar je ook bent.

Ik mis wat in de huidige omgeving. Waar kan ik dit melden?

Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Ik wil buiten een Westdijk locatie inloggen (bijvoorbeeld vanuit huis). Hoe moet dit?

Hiervoor dien je eerst een VPN open te zetten om te kunnen inloggen. Zie de instructievideo

Wachtwoorden


Veranderen mijn inloggegevens?

Ja, jouw inlogmailadres verandert naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Het oude e-mailadres blijft wel bestaan om mee te mailen. Iedereen ontvangt maandag 18 maart een nieuw persoonlijk wachtwoord per sms. 

Mijn inloggegevens werken niet. Wat nu?

Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Probeer eerst het wachtwoord die je maandag 18 maart per SMS hebt ontvangen. Werkt deze niet? Stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

Houd de toetsen Ctrl + alt + end in. Klik op wijzig mijn wachtwoord en wijzig het wachtwoord. Bekijk ook de instructievideo

Printers


Ik ben mijn (vaste) printers kwijt. Hoe kan ik deze weer toevoegen?

Het is vanaf nu mogelijk om zelf een (vaste) printer toe te voegen. Klik hier voor de instructievideo.

Bestanden


Komen mijn snelkoppelingen te vervallen?
Ja, de link naar bestanden verdwijnt vanwege wijzigingen in de datastructuur. Wij raden aan om een lijst van de snelkoppelingen voor jezelf te maken, zodat je deze later gemakkelijk kunt herstellen.
Blijven documenten in OneDrive gedeeld met collega's/derden?

Nee, gedeelde documenten die je in OneDrive hebt gedeeld met collega's/derden dienen opnieuw gedeeld te worden. 

Internet


Kan ik nog gebruik maken van Google Chrome?

Nee, in de nieuwe werkomgeving maken we gebruik van Microsoft Edge.

Veiligheid


Kan ik vanaf elk device (privé-laptops, computers) inloggen op de Westdijk cloud omgeving?

Nee, dit is uitsluitend mogelijk via een beveiligde verbinding. Apparaten welke eigendom zijn van Westdijk zullen automatisch worden voorzien van een beveiligde verbinding. Wil je toch verbinding maken met de Westdijk omgeving met een ander apparaat neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wat is MFA en waarom maken we hier gebruik van?

MFA staat voor Multi-Factor Authenticatie. We maken hier gebruik van om de beveiliging te versterken door meerdere stappen te vereisen (wachtwoorden en codes). Dit maakt het moeilijker om in de Westdijk cloud omgeving te komen, omdat een aanvaller beide factoren moet hebben om toegang te krijgen.

Wanneer is Multi-factor Authenticatie actief?

MFA is altijd actief, echter merk je er alleen iets van wanneer:

  • Je werkt op het WiFi-netwerk van Westdijk (dus niet bekabeld).
  • Je op een externe locatie aan het werk bent. 

Je ontvangt een pushmelding via de Microsoft Authenticator app en moet deze accepteren om toegang te krijgen. 

Hoe installeer ik MFA?

Bekijk de instructievideo hoe je MFA toevoegt. 

Vragen?

Neem contact op

We begrijpen dat de overgang wellicht enkele vragen bij je oproept. Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden deze vragen graag! 

Blijf op de hoogte
van de laatste trends


Onze klanten
© Connectium. Alle rechten voorbehouden. Website door Gijs®